Şerit Komutlarını Atla
Ana içeriğe atla
Bilinçli İnternet ve Bilgisayar Oyunları
Hayatın her karesinde görebileceğimiz teknolojik ürünlerin başında bilgisayar ve uygulamaları gelmektedir. Eğitimden eğlenceye, sağlıktan haberleşmeye, bilimden kamu hizmetlerine her alanda günümüz insanı bilgisayarın sunmuş olduğu kolaylıklardan, hızdan ve konfordan istifade etmektedir. Bu alanlardan bir tanesi de çocuklara ve gençlere yönelik bilgisayar oyunlarıdır. Bilgisayar kullanımının bu denli artması; özellikle internet kafelerin yaygınlaşmasına ve küçük yaşlardan başlamak üzere çocukların ve gençlerin en büyük eğlencelerinden birisi olan bilgisayar oyunlarına talebin artmasına sebep olmuştur. İlk bakışta iyi vakit geçirme aracı gibi görünen bilgisayar oyunlarının içerikleri incelendiğinde durumun hiçte masum olmadığı anlaşılacaktır. Konu ile alakalı yapılan bilimsel araştırmalar çok vahim sonuçlar ortaya koymaktadır.
 
Günümüzde bir endüstri dalına dönüşen bilgisayar ve video oyunları milyar dolarlık bütçelerle anılan önemli bir ticari rant haline gelmiştir. Bu ticari potansiyelin yükselmesi ancak psikolojik bağımlılık yapması ve dürtüleri kontrol etmesi halinde olabileceği için oyunların kurgusu bu yönde geliştirilmektedir. Eğitime ve zekâ gelişimine katkıda bulunan sınırlı sayıda bilgisayar ve video oyunlarına karşın sektörün neredeyse tamamına şiddet, korku ve cinsellik kurgusu hâkimdir.
 
Çocuklar eğlence amaçlı oynadıkları bu oyunların zararının farkına varamamakta, farkında olmadan bazı zararlı alışkanlıklara, ideolojilere ve şiddete yönlenebilmekte ve oyuna bağımlı hale gelmektedirler. Oyunlarda evrensel değerler çiğnetilerek ölmeye ve öldürmeye alıştırılan çocuklara diğer taraftan cinayet başta olmak üzere birçok suçun nasıl işlenebileceği öğretilmekte, öldürmenin de ötesinde insanı katletmek normal bir olaymış gibi yansıtılmaktadır. Hayat kaba güç kullanmaktan ve başkalarına zarar vermekten ibaret gibi gösterilerek saldırganlık sempatikleştirilmektedir. Çocukluktan itibaren bu tür oyunların tesirinde büyüyen ve sosyal ilişkileri zayıflayan fert sanal ortamda öğrendiklerini gerçek hayatta uygulamaya kalkışabilmektedir. Birçok konuda gerçek hayatın değer yargıları ile çatışma yaşayan bu birey onları çiğnemekte ve suç işlemekte bir beis görmemektedir. İstediği bir şeyi elde edemeyen oyun bağımlısı oyunda yaptığı gibi zor kullanarak, engelleyeni yok ederek amacına ulaşmak istemektedir. Günümüzde bunun birçok örneğine rastlamaktayız. Okul ve alışveriş merkezi basarak içinde çocukların çoğunlukta olduğu birçok insanı katleden canilerin bu tür oyunların bağımlısı oldukları ve olaydan önce gerçek silahlarla atış talimleri yaptıkları bilinen bir gerçektir.
 
Bu oyunların kişinin psikolojisini ve fizyolojisini bozarak şiddet ve saldırganlığa özendirmesinin yanında diğer bir zararı da bağımlılık yapması ve kişiyi gerçek hayattan kopararak asosyal bir kişiliğe büründürmesidir. Kişinin sanal ortamda geçirdiği vakit birçoğu için gerçek hayatta geçirdiğinden çok daha fazla olmakta, bunun neticesinde hayatını ve kişiliğini bilgisayar oyunları şekillendirmektedir. Bu durum kişiler için gerçek ve sanal kimliklerin yer değişmesine sebep olabilmektedir. Oyun bağımlısı kişi için oyun içerisindeki sanal hayatı, kişiliği ve ihtiyaçları gerçek hayattakinden daha önemli hale gelmektedir. Bazı fizyolojik ihtiyaçlarını karşılamanın dışında sosyal hayattan, sorumluluklarından ve kişilik değerlerinden kopan oyun bağımlıları sanal ortamdaki güçlü kariyer ve statülerinin tersine toplum içinde silik ve değersiz bireyler haline gelmektedirler. Yakın çevresinde bulamadığı mutluluğu ve değeri sanal oyunlarda yaşayan insanlar artık oyun içinde geliştirdiği karakter ile bütünleşmiş ve onun bedeninde yaşamaktadırlar.
 
Bu oyunların bazıları farklı ülkelerde yasaklanmış, satışı ve internet üzerinden erişimleri engellenmiştir. Tamamen şiddet, korku ve saldırganlık üzerine kurgulanmış olan bu oyunlar internet üzerinden tek ya da grup olarak oynanabildiği gibi internete bağlanmadan oyun istasyonlarına ve kişisel bilgisayara kurulmak suretiyle de oynanabilmektedir.
 
Önemli bir ticari sektör haline gelen bilgisayar oyunlarının içinde en çok rağbet görenlerden birisi de cinsel içerikli oyunlardır.Çocukların ruh sağlığına ve kişilik gelişimlerine zarar veren bu oyunlar sözde yetişkinler için hazırlanmış ancak erişimine hiçbir engel olmayan erotik ve porno içerikli oyunlardır. Bırakın çocukları yetişkinlerde bile asosyal davranışlara sebebiyet veren bu içerikteki oyunlar çocukların ruhsal gelişimini olumsuz etkilemekte, çeşitli cinsel hastalıklara, cinsel saplantılara, ruhsal bozukluklara, bazı cinsel içerikli suçları işlemeye sebep olmaktadır.
 
İnternet bağımlılığı psikolojik bir hastalık olarak tıp literatürüne girmiş ve bu rahatsızlık ne yazık ki sadece çocukları değil yetişkinleri de tesiri altına almıştır. Birçok çocuk eğitiminde başarısızlık yaşarken birçok yetişkin bu bağımlılık sebebiyle işini, aile huzurunu, sosyal statüsünü kaybetme noktasına gelmiştir. Diğer taraftan saatlerce bilgisayar ya da oyun istasyonu karşısında hareketsiz kalmanın çocuk olsun yetişkin olsun insanda sebep olabileceği rahatsızlıkları saymak mümkün değildir.
 
Bu olumsuzluğun önüne geçmek yasal engellemelerden ziyade çocukluk çağında tedbir almak ve sağlıklı bir birey olarak yetişmelerine gayret etmekle olabilecektir. Bu konuda en büyük görevin düştüğü ebeveynlerin yapabileceklerinden bazıları şunlardır:
  • Çocukların fiziki gelişimi kadar ruhsal gelişimi ile de ilgilenilmeli,
  • Çocuklarla nitelikli zaman geçirilmeli, sağlıklı bir iletişim ortamı tesis edilmeli,
  • Sınırsız ve kontrolsüz internet ve bilgisayar kullanımının önüne geçilmeli,
  • İnternette ziyaret edilen siteler, oynadığı oyunlar takip edilmeli ve içerikleri incelenmeli,
  • İnterneti güvenli ve faydalı kullanma bilincitüm aile bireylerince kazanılmalı,
  • Çocukların içerikleri yetişkinler için hazırlanan ve onların ruh sağlığına zarar verebilecek internet sitelerine erişimini engelleyen filtre programları kullanılmalı,
  • Bu oyunların fizyolojilerine ve psikolojilerine vereceği zararlar çocuklarla paylaşılmalı,
  • Bilgisayar ve internet dışında faydalı ve eğlenceli uğraşlar edinilmeli.
 
 
  • İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
  • KAYSERİ VALİLİĞİ
  • POLİS BAKIM VE YARDIM SANDIĞI
  • BİMER
  • GÖÇ İDARESİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
  • ULUSAL ULAŞTIRMA PLATFORMU
  • TURN BACK CRIME
  • POLİS RADYOSU
  • POLİS AKADEMİSİ BAŞKANLIĞI
  • PEKAY-KAYSERİ ŞUBESİ
  • KURUMSAL E-POSTA