Şerit Komutlarını Atla
Ana içeriğe atla
Trafikte Sosyal Sorumluluk
Toplum hayatı yaşadığımız her ortamda beraberinde belli sorumlulukları getirir. Bu sorumluluklar aile boyutu haricinde, ilkokul kitaplarından itibaren herkesin eğitimini aldığı en baş konulardandır. “Cin Ali çevreyi temiz tutar, çöp atmaz, selam verir, rica ederek ister, kendisine yapılmasını istemediği bir davranışı bir başkasına yapmaz, başkalarının haklarına saygılı olur” vs. İlk öğretilen şey hepimize, “Önce Saygı, Önce Saygı, Önce Saygı”. 
Ancak toplum hayatında, sosyal sorumlulukların gelişmemesinin, insanların doğru bildiklerini uygulamamasının bazı temel nedenleri vardır. Düzensiz, sistemsiz işleyen her mekanizmada, aksatan kişiler oldukça ve bunu önlemeyen sistemler ve görevliler oldukça; örnek alınan, geçerli olduğu düşünülen davranış bu olur. Hâlbuki kural uygulanabilir olduktan sonra, uygulanmasını denetleyen, işler sistemler ve çalışanlar olduktan sonra, aksama ve ihlale rastlamamız mümkün değildir.
Kırık camlar teorisi vardır. Bir binada bir iki cam kırıksa binanın önünden geçen tüm insanlarda “bu binanın camları kırık olabilir, bu normaldir” algısı oluşur ve insanlar bunu doğal karşılar. Bir kişi oradan bir cam daha kırsa bunu kimse garipsemez. Neticede binanın sağlam camı kalmaz. 
Trafikte de durum farklı değildir. Kazaların (Çarpışmaların) oluş nedenini % 98 oranında sürücü hataları oluşturduğuna göre, bunun birinci düzeltilmesi gereken sorun olduğu ortaya çıkmaktadır.
Sürücü hataları...
Kayseri de 2012 yılında olay yerinde 13 kişi, kaza (çarpışma) sonrası hastanede 98 kişi trafik çarpışmalarında öldü. Dikkat ediniz, cinayet olaylarında ise 35 kişi.
Tüm anlaşmazlıklar, namus davaları, alacak verecek konuları vesaire, her türlü adam öldürme olaylarının yaklaşık üç katı oranında insan trafikte çarpışmalar sonucu ölmüş.
Hiç kimse bilinçli olarak isteyerek trafikte adam öldürmediğine göre; dikkatsizlik, dalgınlık, kırmızı ışık ya da hız ihlali gibi ana sürücü ve yaya hataları sebepleriyle daha çok insan ölmüş ilimizde. (Sürücü hatası kadar yaya hataları da çok önemli bir faktör, 2012 yılında Kayserimizde Trafik ölümlerindeki 111 kaybın 42’si yaya idi ve 35’inde kusur yayalarda idi.) Yaralananlar ve diğer kayıplar hakeza. Bu gerçek inanılmaz bir boyutta ve hemen herkese zarar veriyor. Trafik çarpışması yapma riski bile başlı başına bir stres kaynağı. Sanki trafikte seyir halinde iken sırtımızda bir namlu var gibi hissediyoruz.
Bu acı gerçekler ışığında “Nasıl en aza indirilebilir sürücü ve yaya hataları ?” diye soruyoruz.
Sürücü ve yaya hatalarının en aza indirilebilmesi için; temel iki yöntem yoğun ve kaliteli bir şekilde uygulanmalıdır,   “Eğitim” ve “Denetleme”. Bunda şüphe yok. Buna paralel olarak da; tüm karayolu kullanıcılarının ve yayaların trafik kurallarına uyması, diğer insanlara saygılı olması ve bu sosyal sorumluluk duygusu, düşüncesi ile hareket etmesi gerekiyor. Trafik kurallarına istisnasız uyma kültürünün gelişmesi gerekiyor.
Yaya ışıklarına herkes uymalı, uymamak garipsenmeli.
Hız kurallarına uymalı, uymamak garipsenmeli.
Trafik levhalarına dikkat etmeli ve uymalı, dikkat etmemek garipsenmeli.
Kırmızı ışıkta geçmemeli, geçenler garipsenmeli.
İnsanlar birbirini ‘radar var’ diye ikaz etmemeli.
 
Trafik sabır ve tahammül demektir.
Trafik çarpışması haberleri bile ne kadar sevimsiz geliyor insana, ya o çarpışmaları yaşamak!
 
Y a ş a y a n l a r   B i l i y o r …
 
Trafik çarpışmasını yaşayanlardan olmamak için, trafikte kuralcı olmak sosyal sorumluluğuna sahip olmak zorundayız.
Sağlıklı seyirler.  
 
NOT: “Kaza” kelimesi, elde olmadan gerçekleşen olumsuz hadiselere rastlanıldığında kullanılan bir terim olduğu için, ayrı bir yanlış algıya sebep olan “kaza” kelimesi yerine, “çarpışma” kelimesinin dimağlarda yer alması gerektiği düşünülmektedir.
 
 
 
 
  • İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
  • KAYSERİ VALİLİĞİ
  • POLİS BAKIM VE YARDIM SANDIĞI
  • BİMER
  • GÖÇ İDARESİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
  • ULUSAL ULAŞTIRMA PLATFORMU
  • TURN BACK CRIME
  • POLİS RADYOSU
  • POLİS AKADEMİSİ BAŞKANLIĞI
  • PEKAY-KAYSERİ ŞUBESİ
  • KURUMSAL E-POSTA