UYKUSUZLUK ( İNSOMİA ) NEDİR?
 
Uyku; insanlık tarihi kadar eski hala birçok bilinmeyen yönleri olan bir olaydır. Kişiden kişiye değişiklik göstermekle beraber yaşamın her dönemi için genel bir uyku saati mevcuttur.  Örneğin yeni doğmuş bir bebek 18-20 saat uyurken, küçük bir çocuğa 14-16 saat gerekir. Okul çocukları 9-10 saat, yetişkinler 7-8 saat, yaşlılarsa 5-7 saat uyumaktadırlar.
 En sık rastlanılan uyku bozukluğu insomia olarak bilinen uykusuzluk sorunudur. Sağlığımızı, yaşam kalitemizi, zihinsel, fiziksel performansımızı son derece  olumsuz etkileyen uykusuzluk sorununun çeşitli nedenleri olmakla birlikte genellikle endişe, korku ve depresyona bağlı olarak ortaya çıkmaktadır. Uykusuzluk belirtileri; uykuya dalamama, uyku halini sürdürememe, sık sık uykunun bölünmesi, erken saatlerde uyanma şeklinde kendini gösterir. 
Uykusuzluk şikayeti başlayan kişilerde ilk önce alınacak önlem uyku hijyenini sağlamaktır Uyku hijyeni; uykuya geçişi engelleyen, yavaşlatan her türlü alışkanlığı yaşam biçiminden çıkarmaktır.. Bu uykusuzluk hastalığının tedavisinin ilk basamağıdır. 
Uyku hijyenine yönelik ( kaliteli bir uyku oluşturabilmek için)  dikkat edilmesi gereken bazı kurallar vardır.
·         Yatağa sadece uyuyacak derecede yorgun olunduğunda gidilmelidir.
·         Yattıktan hemen sonra ışıklar söndürülmelidir.
·         Uyku öncesinde ( yaklaşık 1 saat öncesi) kitap okumak ve televizyon seyretmek gibi uyandırıcı aktivitelerden kaçınılmalıdır.
·         Uyku saatine yakın yemek yenmemelidir. Ancak bir fincan adaçayı gevşemenize yardımcı olacaktır.
·         Kafeinli, alkollü, kolalı içeceklerden ve tütün kullanımından kaçınılmalıdır.
·         Yatak odası ses, ışık, ısı yönünden korunmuş olmalıdır.
·         Uyunamadığında yataktan tekrar uyku gelinceye kadar çıkılmalıdır. Uyumaya çabalamamalıdır.
·         Her sabah aynı saatte kalkmalıdır. Biyolojik ritmi düzenlemek için belirli saatler arasında kalkmak, en sağlıklı yoldur.
·         Sabah uyanınca yataktan çıkmalıdır. Dinlenmek amacıyla uyumaya devam etmek dinlendirici olmadığı gibi uyku ritmini de bozabilmektedir.
·         Gündüzleri uyumamalıdır.
·         Düzenli egzersiz yapılmalıdır.
·         Gün içerisinde gevşeme Yetenekleri geliştirilmelidir.
     a)   Gevşemek için önce boş bir sinema perdesine baktığınızı hayal edin ve hoş bir manzarayı gözünüzün önüne getirin. 
      b)   Aşırı uykusuzluk durumunda  karanlık odada gözlerinizi açık tutmaya çalışın, göz kapaklarınız doğal olarak kapanmaya çalıştığında kendi kendinize “Buna sadece birkaç saniye daha dayan” deyin. Bu işlem uykunun kontrolünü yavaşça ele geçirmesini sağlar. 
 
Yukarıdaki yöntemleri uyguladığınız halde uyku probleminiz devam ediyor, gün içinde gergin, sıkıntılı ve dikkatsiz bir tablo çiziyorsanız, tıbbi yardıma gereksinim duyuyorsunuz demektir. Bu durumda bir doktordan yardım almanız gerekmektedir. Hastanelerde bulunan UYKU HASTALIKLARI MERKEZLERİ de size bu konu da yardımcı olmaktadır.