ÇATIŞMA YÖNETİMİ 
Çatışma yaşamımızın normal bir parçasıdır. Küçük yanlış anlamalar ve hayal kırıklıklarından tutun da, kendinden veya başkalarından çok fazla beklentinin olmasına kadar birçok nedenden kaynaklanabilir. Tanımı gereği çatışma, her çeşit uyuşmazlığı kapsar. Hangi televizyon kanalının izleneceği üzerine kavga etmek ya da otobüste yer kavgası yapmak günlük çatışmalardandır. Basit anlaşmazlıklardan, kavgalar ya da çete savaşları gibi ciddi şiddet hareketlerine kadar uzanabilir.
Çoğu insanın çatışmaların çözümü için tek seçenek olarak gördüğü iki tipik yöntem vardır:
Çatışmadan Kaçınmak: Çatışmayı kesinlikle azaltır; ama kişi daha yoğun hayal kırıklığı yaşar, öz beğeni düşer, güvensizlik artar ve sonuçta kurban rolüne girilir.
Saldırganca Yanıt Vermek: Medya da bunu destekleyici bir konumdadır; sözel veya fiziksel şiddet çoğunlukla çatışmaların giderilmesi için kabul edilebilir bir yol olarak gösterilir.
Gerçek yaşamda çatışmayla başa çıkmanın birçok yolu vardır. Pazarlık etme, uzlaşma ve paylaşma da bunlara dahildir. Kişilerin çatışma yönetimi için edinmesi gereken beş temel beceri şunlardır:
1- Duygu Denetleme Becerileri: Başkalarının ve kendisinin duygularını tanımlayabilmesi anlamına gelir.
Duygularını adlandırabilmek, onları kontrol etmede ilk adımdır.
2- İletişim Becerileri: Bir insanın, kendi ihtiyaç ve duygularını başkalarına anlatma becerilerini kapsar.
3- Problem Çözme Becerileri: Bir problemin tüm yönlerini görüp ortak bir çözüme ulaşma yeteneğidir.
4- Öfke Kontrolü: Zor bir duruma saldırganlık dışında yanıt verebilme yeteneğidir.
5- Girişkenliğin Uygun Biçimde Kullanımı: Saldırgan olmadan ve şiddete başvurmadan kendini ortaya koyabilme yeteneğidir.
 
ÇATIŞMA ÇÖZME ADIMLARI
  • Problemi belirleyin
  • Karşıdaki kişini sorunu nasıl gördüğünü belirleyin
  • Duygularınızı adlandırın
  • Karşıdaki kişinin duygularını adlandırın
  • Problemi çözme konusunda anlaşın
  • Bunun için kullanılabilecek yolları düşünün
  • Her yöntemin sonuçlarını belirleyin
  • En uygun fikirleri seçip uygulayın
Aslında çatışma çözümü için bireyler kendi yöntemlerini oluşturabilirler. Ancak genel anlamda en çok kullanılan adımlar yukarıda belirtildiği gibidir. Bu konuda özellikle hangi adımda daha çok problem yaşadığınızı keşfetmeniz; adımları hayata daha rahat geçirebilmenizi olanak sağlayacaktır. Bu konuda Rehberlik Büro Amirliği’nden de destek alabilirsiniz.